نژاد پوینتر pointer

وبلاگ سگها ی ایرانی

محل بازی سگها در تهران-پارک سگها در تهران-تفریگاه سگها در تهران

نژاد پوینتر pointer

Pointer2.jpg


نژاد پوینتر


تا آنجایی که می دانیم پوینتر اولین نژادی است که به منظور شکارازآن استفاده شده است . وخیلی زودتر از سِتِرها به عنوان یک نژاد مستقل به وجود آمد و مورد شناسائی قرارگرفت . سالها عقیده بر این بود که نخستین پوینترهایی که درانگلستان استفاده شدند ازاسپانیا و پرتغال آورده شده اند ؛ اما امروزه این تئوری به طورکامل رد شده است و به نظرمی رسد که پوینترها به طور همزمان به اسپانیا ، پرتغال ، اروپای شرقی و انگلستان راه یافته اند . اما اینکه منشا این سگها از کجا بوده کسی نمی تواند اظهارنظرکند . ولی قطعا ً ایجاد English Pointer در بریتانیا و به احتمال زیاد در خود انگلستان بوده است . بعدها نژاد Spaniel Pointer به انگلیس آورده شد . اگرچه این دو از لحاظ نژادی با هم تفاوتی ندارند ، اما ازلحاظ تحت نژادی تفاوتهایی بین آنها وجود دارد .

اولین پوینترهایی که ازآنها ثبت رسمی به عمل آمده است درحدود سال 1650 میلادی درانگلستان ظاهرشدند . یعنی سالها قبل ازآنکه تفنگ و آموزش با تفنگ مطرح گردد . مسابقه با گری هوندها در آن زمان یکی از ورزشهای مورد علاقه به حساب می آمد و ازاولین جمعیت های پوینتر برای شناسائی خرگوشها استفاده می گردید . اما دراوایل قرن 18 و درحدود سال 1711 با ارائه تفنگ توجه اکثر شکارچیان ورزشی به این سگهای مو کوتاه و قابل آموزش با تفنگ جلب گردید .


Pointer13.jpg



در دودمان پوینتر با معماهای چندی روبرو هستیم . اما می دانیم که فاکس هوند ، گری هوند و بلادهوند همگی در ایجاد این نژاد سهم داشته اند . طی اولین سالهای قرن 18  ، Spanish Pointer(پوینتراسپانیائی) درانگلستان ظاهرشد و اگرچه از آن برای نسل کشی استفاده گردید اما درمقایسه با انواع پوینترهای انگلیسی (English) ، فرانسوی (French) ، وآلمانی (German) بسیارسنگین وزن تر و کندتربوده است . داستانهای مهیج و عجیبی راجع به اقدامات اعجاب برانگیز پوینترهای انگلیسی در روزنامه های قدیمی ورزشی انگلستان به چشم می خورد . به عنوان مثال پوینتری که به مدت یک ساعت و 15 دقیقه یک گله کبک را درحالت Pointing تحت نظرداشته است . (توضیح اینکه سگهای پوینتر در برخورد با شکار وضعیتی به خود می گیرند که به آن حالت Point می گویند و در واقع این نژاد نام خود را از همین عملکرد خود دریافت نموده است . 

در این حالت حیوان در حالی که مکان شکار را مشخص می سازد هیچ نوع حرکتی از خود نشان نمی دهد (حتی دم خود را هم تکان نمی دهد) .داستان دیگری حاکی ازآن است که یک شکارچی سگ پوینتر خود را در یک بیابان گم می کند و درمراجعه بعدی که سال بعد صورت گرفت با اسکلت یک سگ که در حال نشان دادن اسکلت یک پرنده است مواجه می گردد . در هر صورت پوینترهای مدرن امروزی برای شکار با تفنگ کاملا تخصص یافته هستند . اندامهای حرکتی چابک ، قابل انعطاف و عضلانی با تمام هماهنگی های لازم و انرژی فراوان باعث سرعت و مقاومت و توانائی این حیوان در انجام کار خود گردیده است . این سگ مناسب ترین نوع برای مردان وزنانی است که در دشتها به جستجو می پردازند .



Pointer1.JPG



وجود موهای کوتاه از آنها موجودی تمیز ساخته و قابلیت های بدنی آنها را برای نگهداری در آشیانه تطابق می دهد . این سگ نسبت به سایرسگهای شکاری به توجهات فردی کمتری نیازدارد . اضافه بر تمام این مطالب ، پوینتر دارای ویژگی دیگری است که به سرعت تعلیم می پذیرد . به نظرمی رسد که پوینترها تمایل به شکار را از سنین بسیارکم فرا می گیرند . توله های دو ماهه دنبال شکار و حتی آوردن آنها هستند . به همین دلیل است که در مسابقات و شرط بندی ها جا باز کرده و مطرح شده اند .


رنگ این سگها معمولا ً سفید با لکه های فراوان جگری رنگ که کاملا مشخص و بارزهستند می باشد . رنگهای لیموئی و سفید ، نارنجی و سفید ، سیاه و سفید و گاهی اوقات مشکی یک دست رنگهای دیگر این نژاد می باشند .


مشخصات استاندارد پوینتر

ظاهرعمومی :

پوینتر اساسا ً یک سگ ورزشی است . دارای نیروی فراوان ، خوش اندام و چالاک می باشد . سر را با تکبر و مغرورانه نگه می دارد . با هوش و باذکاوت به نظرمی رسد . بدن عضلانی حاکی از قدرت چه در زمان توقف و چه در هنگام دویدن و سرعت است . در چهره او وفاداری و علاقمندی و دوستی واقعی با انسان دیده می شود .



Pointer3.jpg



خلق وخو :

خلق و خو و زیرکی این سگ را به یک حیوان معاشرتی و اجتماعی چه در منزل و چه در محیط خارج مبدل ساخته است . این سگ صبور است و در عین حال نبایستی هیچ ترس و وحشتی از انسانها یا سگها نشان دهد .

سر :

جمجمه پهنای متوسطی دارد که تقریبا پهنای آن با طول پوزه برابراست . شیارباریکی در بین چشمها وجود دارد . گونه ها به طرز زیبائی طراحی شده اند . استخوان بینی طوری شکل گرفته است که بینی مختصرا ً بالاتر از پوزه واقع می شود . صفحات موازی جمجمه و پوزه کاملا ً قابل قبول هستند . پوزه باید عمیق و بدون قسمتهای آویزان باشد . سوراخهای بینی به خوبی شکل گرفته اند و کاملا  ً بازمی باشند . گوشها از سطح چشمها آویزان می شوند و در حالت نرمال می بایست تا زیر فک پائین و چسبیده به سر ادامه یابند . دارای چین خوردگی های کم و یا فاقد چین خوردگی می باشند .

چشمها درشت ، گرد و هوشیار هستند . رنگ چشمها می بایست بر خلاف رنگ لکه های بدن تیره باشد و هر چه تیره تر باشد بهتر است .

گردن :

دراز ، خشک ، عضلانی و مختصرا ً خمیده .


شانه ها :

دراز ، باریک و شیب دار .

دستها :

آرنجها به خوبی به سمت پائین می آیند و با یکدیگر کاملا ً موازی هستند . دستها مستقیم و مقطع استخوانها تخم مرغی شکل است . مفصل زانو هیچ گاه دارای برآمدگی نیست . مفاصل بین انگشتی بالائی طول متوسطی دارند و به طور مختصری کج می باشند .

سینه :

بیشتر عمیق است تا پهن و حرکتی جدا از دستها ندارد . دنده ها به خوبی حالت ارتجاعی داشته و پائین آمدن آنها تا حد مفصل آرنج ادامه می یابد .

پشت :

یکنواخت و قوی است و تنها دارای یک شیب خفیف به سمت بالا از کفل تا بالای شانه می باشد . کمر دارای طول متوسطی است قوی و کمی خمیده است .

دم :

در قاعده کلفت و سنگین که به سمت عقب نازکتر می شود . طول آن از پس زانو تجاوز نمی کند . دم فر خوردگی ندارد و نباید زاویه ای بیش از 20 درجه با بالای خط پشت ایجاد کند . دم هیچگاه بین پاها قرار نمی گیرد .

پاها :

عضلانی ، قوی و با حالتی اهرم گونه باعث حرکت رو به جلو می شود . رانها بلند و دراز هستند . مفصل زانو انحنای مناسبی دارد . پاها در منظره پشتی مستقیم هستند . زاویه های موجود دلیل بر قدرت و تحمل زیاد می باشد .

انگشتان :

تخم مرغی شکل همراه با پنجه هایی طویل ، متناسب و خمیده هستند . رشد بالشتکها مناسب و عمیق است . پنجه های شبیه به گربه نقص محسوب می شوند .

موها :

کوتاه ، نرم و درخشنده می باشند .

رنگ :

جگری ، لیموئی ، مشکی ، نارنجی توام با رنگ سفید یک پوینتر خوب نباید رنگ بدی داشته باشد . در سگهای تیره رنگ بینی می بایست مشکی یا قهوه ای باشد . تفاوت زیاد با اندازه های نرمال پسندیده نیست . این اندازه ها به شرح زیرمی باشند :


Pointer4.jpg



سگهای نر 

قد و ارتفاع : 70-62 سانتیمتر
وزن : 27-37 کیلوگرم

سگهای ماده 

قد و ارتفاع : 65- 57 سانتیمتر
وزن : 32-22 کیلوگرم

خاستگاه پوينتر از انگلستان يا اسپانياست و گمان مي رود كه از اختلاط فوكس هوند ، بلاد هاند و گري هونر پديد آمده است .

پوشش : كوتاه ، متراكم و نرم

رنگ : ليموئي و سفيد ، پرتقالي و سفيد ، جگري و سفيد ، رنگهاي يكدست و سه رنگ هم قبول است .

خصوصيات :

چشمان تيره و نافذ ، گوشها در تراز با چشمها هستند ، كتف هاي نازك و شيب دار و دمي كه در قاعده ضخيم تر است .


Pointer5_english_pointer.jpg



اندازه :

نر : 
قد : 28-25 اینچ 
وزن : 75-55 پوند

ماده : 
قد : 26-23 اینچ 
وزن : 65-45 پوند

نگهداري :

نيازمند برس كشيدن منظم ، تمرين بسيار زياد و براي زندگي در شهرها مناسب نيست .

خصوصيات رفتاري :

مهربان ، فرمانبردار ، تربيت پذير ، مهربان با بچه ها .

این سگ جزء بهترین نژادهای شکاری است و در واقع اولین نژادی است که بمنظور شکار از آن استفاده شده است . وی دارای اندامی زیبا و هوشی فوق العاده بوده بسیار صبور و چالاک و نیرومند است . قد نرها 62 سانتیمتر و ماده ها 65-57 سانتیمتراست . از سایر ویژگیهای ظاهری حیوان می توان به چشم های تیره و عضله بندی ایده آل وی اشاره کرد . سگهای پوینتر موقعی که با شکار برخورد می کنند . حالتی بنام Point به خود می گیرند که در این حالت حیوان بدون کوچکترین حرکتی مکان شکار را مشخص می سازد و در واقع این نژاد اسم خود را از این خصوصیتش گرفته است . پوینترها برای شکار با تفنگ کاملا ً تخصص یافته اند . آنها از تولگی علاقه و استعداد خاصی برای شکار داشته و به سرعت تعلیم می پذیرند .



Pointer6.jpg


Pointer7.jpg


Pointer8.jpg


Pointer9.jpg


نظرات شما عزیزان:

عادل
ساعت19:35---29 آبان 1390
چطور و از چه طریقی میتونم توله پوینت اصل بگیرم؟ با تشکر



مریم
ساعت17:18---16 ارديبهشت 1390
سلام من عاشق سگهام ولی سگ ندارم یعنی نمیتونم داشته باشم.چون توی تهران و آپارتمان و اینا دیگه.به هر حال وب منم بیا و اگه خوشت اومد منو لینک کم و بگو تا با چه اسمی بلینکمتممنون وباییییییی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 16 ارديبهشت 1390برچسب:,ساعت 17:1 توسط رامتین| |

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ